Kinder- en pubercoach

Coachingpraktijk voor kinderen, tieners en hun ouders

Bij mij kan je terecht voor individuele begeleiding, groepstraining of workshops.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Kinder en pubercoach


Kinderen van 6-12 jaar


Heb jij ergens last van? Ben je bang om fouten te maken? Weet je niet goed hoe je fijn kan samenspelen? Heb je vaak een vol hoofd of voel je je geregeld verdrietig? En wil je dat graag veranderen? Dan kan je bij mij langskomen.

Samen proberen we erachter te komen wat er precies aan de hand is en zo leer je jezelf beter kennen. Ik ga jou niet zeggen wat je moet doen of hoe je het moet oplossen.

Vaak weet je, héél diep van binnen en zonder dat je dat in de gaten hebt, zelf het beste wat voor jou een goede oplossing is om met je ‘probleem’ om te gaan.

Samen gaan we op zoek naar JOUW manier!


Pubers van 13-18 jaar


Ouders met een hulpvraag


Heeft u het gevoel dat uw kind niet lekker in zijn of haar vel zit? Maakt u zich zorgen?

Heeft u een verandering  in het humeur van uw kind waargenomen die u niet direct kan plaatsen?

Soms heeft een kind meer nodig dan enkel de hulp van hun ouders tijdens het opgroeien en groter worden.

Voor al de grote en kleine vragen die ouders en kinderen hebben tijdens dit proces, kunnen ze een beroep doen op een kindercoach.

Zij ondersteunt op een oplossingsgerichte manier bij opvoedingsvragen, gedragsproblematiek en ontwikkelingsachterstand.


_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Individuele training

1 Kennismaking

Een kort telefonisch gesprek of aanmelding via mail. Vervolgens maken we een afspraak voor een intakegesprek


2 Intake

Tijdens het intakegesprek bespreken we samen uitgebreid de reden van aanmelding en formuleren we samen een hulpvraag. Aan het einde van dit gesprek geef ik u een indicatie van mijn werkwijze.


3 Coaching

De coachsessies duren een uur: 45 min begeleiding en 15 min evaluatie en afronding.

De sessies worden afgestemd op uw kind of tiener, waarbij ik aan de slag ga op die manier die het beste bij hem of haar past ! Tijdens de sessie gebruik ik verschillende methodieken en vragen om erachter te komen hoe uw kind het beste leert, wat zijn temperament en aanleg is, hoe hij omgaat met gevoelens, hoe verandering het best aangepakt kan worden, ...

Ik werk met verschillend spelmateriaal, verhalen, visualisaties, rollenspelen, tekenen, sfeer- en praatkaarten, relaxatieoefeningen en verhalen, zorgenvriendjes. En natuurlijk onze Dobbel.


Door tussentijdse evaluatiegesprekken en mailtjes wordt u als ouder bij het gehele traject betrokken, want u gaat natuurlijk samen met uw kind of tiener verder wanneer het voor mij als coach stopt...


4 Afronding

Wanneer uw kind voldoende vaardigheden onder de knie heeft om om te gaan met de problemen waar het tegenaan liep, ronden we de behandeling op een leuke manier af.

Ook vindt er met de ouder(s) een evaluatiegesprek plaats en geeft de kindercoach adviezen voor de toekomst.


Indien gewenst kunnen de groepstrainingen betreffende sociale vaardigheden ook als individuele training opgebouwd worden.

________________________________________________________________________________________

Groepstraining

Sociale vaardigheidstraining


We werken rond volgende thema’s:


  • Praten met elkaar(hoe praat je met elkaar, hoe voer je een gesprekje met iemand, waarop moet je dan letten enz...)
  • Vragen stellen(hoe stel je een vraag en wat doe je als het antwoord ‘neen’ is)
  • Sterke kanten(zoeken naar je eigen sterke kanten en kwaliteiten)
  • Complimentjes(hoe geef ik een compliment en hoe reageer ik als ik een compliment krijg..)
  • Samenspelen(hoe vraag ik om mee te spelen, hoe ga ik om met spelregels, winnen & verliezen enz..)
  • Lichaamstaal(oogcontact, lichaamshouding enz..)
  • Emoties(emoties beschrijven, herkennen enz..)
  • Kritiek(hoe ga je om met kritiek, onderscheid tussen leerkritiek & vervelende kritiek)
  • Faalangst(helpende en niet-helpende gedachten)
  • Pesten en plagen



Dit zijn de thema’s die in ons basisprogramma zitten. Op het ene thema gaan we misschien wat dieper in dan op het andere, afhankelijk van de noden van de groep.

We vragen een intensieve medewerking van de ouders, om de transfer van onze training te maken naar dagelijkse situaties.


De training bestaat uit 18 begeleidingsuren voor het kind (één hele dag en vier halve dagen) en twee gesprekken met de ouders (intake en afsluit).


We starten opnieuw vanaf minimum 3 inschrijvingen. (de locatie is afhankelijk van het aantal inschrijvingen)

Indien gewenst kan deze training ook aangepast worden naar een individueel programma, aangepast aan de noden van het kind.


________________________________________________________________________________________

Faalangst

Herken je dit?




Als kleuter was je kind altijd vrolijk en opgewekt en durfde bijna alles aan. De laatste tijd merk je dat je kind sneller begint te huilen of bang is om iets te proberen. Uitdagingen roepen heel wat weerstand op: ‘ Dat ga ik niet doen !’ ‘ Dat is veel te moeilijk!’ Ze loopt weg.

Je voelt je ineen krimpen. Daar gaan we weer… ! De ene dag lukt het jou om rustig te blijven en ga je naast haar zitten om met haar te praten. De andere dag heb je hier helemaal geen zin en tijd voor en loopt het mis.



Een toets op school is ook zo’n moment. Je kijkt in haar agenda en ziet een toets staan. Je hart begint al een beetje sneller te kloppen. Straks moeten we dit samen gaan oefenen. Zal het lukken ? Het oefenmoment is aangebroken. Met een bang hartje begin je eraan. De eerste oefeningen gaan vlot. Oef, wat een opluchting ! Dan komt er een oefening die niet direct lukt! ‘ Zie je wel dat ik dat niet kan ! ‘ Stomme toets !’ Tranen rollen over haar wangen.Je voelt een krimp in je hart. Je voelt je machteloos. Wat je ook zegt, je kan haar niet overtuigen dat fouten maken niet erg is.



De dag nadien moet ze vertrekken naar school. Ze is al een aantal keer naar het toilet geweest, ijsbeert door de kamer of zit te wiebelen. Je voelt haar onrust tot in je tenen. Ze kijkt alles nog eens na of vraagt je nog eens alles te overhoren. Ze kan het, volgens jou. Toch zegt zij: ‘ ik ga dat niet kunnen!’ Weer probeer je haar met allemaal lieve woordjes te overtuigen dat ze het echt wel gaat kunnen. Met buikpijn vertrekt ze naar school. Ook jij voelt de krampen in je buik. Als het nu maar goed komt. De ganse dag blijf je zitten met dat ongemakkelijke gevoel.



Wanneer ze ’s avonds thuis komt. Is ze heel opgelucht en blij. Het is gelukt De toets viel wel mee en de resultaten zijn dan ook navenant. Je voelt de rillingen over je rug lopen. Wat een spanning voor jou en voor haar. Jullie kunnen weer even ademhalen. Heel even maar want morgen staat er alweer een toets gepland. Oh nee, weer dat hele scenario opnieuw. De moed zakt je al in de schoenen. Je bent zo bang dat ze niet de studies zal kunnen doen die ze wil. Je merkt dat je hierdoor zelf ook wel een beetje in overdrive gaat en extra wil oefenen om haar voor deze tegenslagen te behoeden. Dus plan je zoveel mogelijk verlofdagen in tijdens de examenperiodes zodat je zoveel mogelijk kan helpen. Na de examenperiode ben je pas echt aan verlof toe, je voelt je moe.



Op het einde van het schooljaar staat er een talentenjacht gepland. De kinderen kijken hier altijd heel erg naar uit en zoeken een dansje, toneeltje, mopje, … Ook jouw kind is op zoek, en op zoek en op zoek. Het moet iets goed zijn. Ze kan niet kiezen. ‘ Wat zullen de anderen er van vinden ? Zouden ze het niet flauw vinden ? Zouden de anderen iets beters hebben ? Al deze vragen , draaien rond in haar hoofdje. Je ziet haar onrust. Ze kan er zelfs niet van slapen, huilt voor het minst , .. Je gaat samen met haar op zoek naar iets heel leuks. Uiteindelijk is ze tevreden. Ze vertrekt heel opgewonden naar school. Je krijgt al buikpijn en een krop in de keel bij de gedachte dat haar idee niet aanvaard wordt door de anderen. Wat zal ze teleurgesteld en ongelukkig zijn. Dan staat er ons een avond met veel tranen te wachten.


Wil je op deze manier verder?

Waarschijnlijk heb je hierover al met vriendinnen of de juf gesproken. Toch ben jij degene die er elke dag weer mee om moet gaan. Je voelt dat het zo niet meer verder kan en jullie hulp nodig hebben.

Als je nu geen actie onderneemt, wordt het erger. Je kind gaat steeds vaker met deze moeilijkheden geconfronteerd worden. Er gaat steeds meer van haar gevraagd worden op sociaal en cognitief vlak.

Ze gaat steeds onzekerder worden en zichzelf steeds meer en vaker in vraag stellen. ( Ben ik wel goed genoeg ? Anderen zijn beter dan ik ? Ik stel niets voor ?...) Dat wil je toch niet langer voor je kind. Nu niet en ook niet als ze volwassen is, want als je er nu niets aan doet zal ze dit haar ganse leven met zich meedragen. Hierdoor zal ze haar grens niet durven aangeven, over zich heen laten lopen, niet voor de studie durven gaan die ze zo graag wou doen, niet voor die promotie durven gaan, …


Hoe zou het voor je zijn als... ?

  • Je kind die uitdagingen weer durft aangaan en terug die vrolijke en blije meid wordt van vroeger.
  • Fouten maken niet meer zo zwaar wegen voor je kind en dat ze leert hoe ze daarmee kan omgaan.
  • Je kind leert omgaan met spanning en zichzelf tot rust kan brengen.
  • Je kan vertrouwen dat het allemaal wel goed komt.
  • Ze vanuit vertrouwen kan kiezen wat zij goed vindt en de meningen van anderen achter zich kan laten.


Samen gaan we 8 sessies op stap met elkaar.

Hij of zij(in de voorbeelden staat telkens zij, maar kan even goed een hij zijn)kan na deze sessies:

  • omgaan met moeilijke gedachten en gevoelens
  • opkomen voor zichzelf
  • 'nee' zeggen
  • ontspanningsoefeningen gebruiken waar hij of zij ook is
  • zichzelf sterk denken: fixed en growth mindset
  • zijn of haar talenten en kwaliteiten appreciëren en gebruiken
  • hulp vragen en aanvaarden
  • opkomen voor zijn of haar mening
  • ...

Wacht niet langer en doe je kind ( en jezelf) deze training Geloof in jezelf ! cadeau.

________________________________________________________________________________________

Weerbaar communiceren

Elegant je zin krijgen

De training weerbaar communiceren voor pubers

Voor pubers zijn er niet zoveel leuke en uitdagende trainingen beschikbaar. En toch zijn er veel vragen op het gebied van emoties en gedrag bij pubers. De ene puber is voortdurend brutaal en de ander laat over zich heen lopen. En op school en bij vrienden doen ze dat precies andersom dan thuis.


Als ouder maak je je zorgen over hoe onhandig je puber reageert in sociale situaties. Soms denk je dat het nooit meer goed komt en modder je maar door.



Waarom deze training over emoties, gedrag en weerbaarheid?

Pubers worden veel gecorrigeerd op hun gedrag. Meestal krijgen pubers te horen wat er niet goed is aan hoe ze zaken aanpakken en wat ze fout doen in een situatie.

Trainingen zijn vooral gericht op het aanleren van vaardigheden en gedrag waardoor er geen connectie is met wie de pubers is en wat zijn diepste behoefte is.

De training weerbaar communiceren begint bij het begin en is compleet anders van inhoud en opbouw dan andere trainingen.

Willen pubers meedoen aan trainingen dan moet het voor hen wel iets opleveren waar ze iets aan hebben in het dagelijks verkeer.

En dat is precies wat deze training biedt. Niet het voordeel van ouders en leerkrachten staat voorop, maar het voordeel voor de puber in verschillende situaties. Zowel voor thuis, op school, bij vrienden en eventueel voor het werk leert een puber hoe het op een elegante manier zijn zin kan krijgen met instandhouding van een goede relatie met de ander.


Leuke testjes, uitdagende werkvormen en een hoop plezier tijdens de lessen, dat is wat deze training biedt..


Het resultaat:

Gelukkige pubers door de training Weerbaar communiceren


Het resultaat van de training is:

  • Plezier door vaart in de lessen en veel lol met elkaar
  • Bewustwording en inzicht in de eigen gewoontes en patronen in de omgang met vrienden, gezinsleden, leerkrachten en in werksituaties
  • Ruimte om te oefenen met nieuwe gedragsmogelijkheden, zodat de pubers zich prettiger voelen en aangenamer zijn voor hun omgeving ;-)
  • Pubers ervaren dat er meer gedragsmogelijkheden zijn en dat zij hier zelf een keuze in hebben


In 4 lessen leert je puber inzicht krijgen in wat hij doet en hoe handig en verstandig dit eigenlijk is.


Er achter komen hoe je puber voor de eigen belangen opkomt en dealt met de belangen van anderen is de rode draad.


Door te oefenen met verschillende situaties en bewust te kiezen voor meer effect in de uitkomst van tegengestelde belangen en conflicten zorgt voor een elegantere manier van communiceren.


De 4 belangrijkste levensgebieden zijn verwerkt in de verschillende lessen. Want thuis, op school, bij vrienden en op het werk worden er verschillende vaardigheden gevraagd van een puber en zijn er verschillende belangen die gediend moeten worden.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________